נכסים דיגיטלים? להרוויח כסף מהבית? הכנסה מהאינטרנט ללא השקעה? הבנתם /קראתם נכון! ואיך כל זה קשור למהפיכת 2023 שחוללה הבינה המלאכותית? נתחיל מהתחלה.

אתרי תוכן הם אתרים שמנגישים מידע לגולש בצורה טקסטואלית או ויזואלית. אתרי תוכן יכולים לייצר הכנסה פסיבית מהאינטרנט באמצעות פרסומות ואיסוף לידים.

שנת 2023 הביאה אתגרים ושינויים רבים. אחד המשמעותיים הוא הבינה המלאכותית שיכולה לייצר תוכן תוך שניות ספורות. 

באיזו צורה תשפיע הבינה המלאכותית על הענף של אתרי התוכן ונכסים דיגיטלים? על כך בהמשך.

מה זה אתר תוכן? 

לרוב כשמדברים על אתרי תוכן, מתכוונים לאתרים עם היקף גדול של מאמרים בנושא מסויים, לדוגמא בלוג או אתר חדשות. בשונה מאתרי חנות ואתרי תדמית, אתרי תוכן אינם עוסקים במכירת מוצרים או שירות ולא במיתוג העסק באופן ישיר. למרות זאת, גם אתרי תוכן יכולים להוות, באופן עקיף, חלק מהמערך השיווקי של המוצר.

לאתרי תוכן ניתן לשייך:

  • בלוגים מקצועיים
  • אתרי נישה (אתרים עם מאמרים בתחום מסוים)
  • אתרי חדשות
  • פורומים
  • אתרים עם תוכן לצפייה או לשמיעה (סרטים, מוזיקה)
  • פורטלים
  • אתרי אינדקס

אתר תוכן שווה נכס דיגיטלי

אתרי תוכן נקראים גם נכסים דיגיטליים, מכיוון שהם מייצרים הכנסה כמו כל נכס אחר. אתר תוכן שבנוי בצורה נכונה וחכמה, הוא נכס שיכול להפיק הכנסה פסיבית מהאינטרנט למשך שנים רבות קדימה.

בתחום זה קיים גם מסחר בשוק ייעודי – אתרי תוכן נמכרים ונקנים כמו כל נכס אחר. ערך אתר מחושבן בהתאם להכנסה החודשית שלו כפול 24 חודשים או יותר. 

לדוגמא: אם האתר מכניס 2000 ש"ח בחודש, ניתן להניח שערכו בשוק יעלה כ-48000 ש"ח לפחות (2000*24 חודשים). לפעמים ניתן למכור אתרים גם במחיר גבוה יותר. שווי הנכס דיגיטלי תלוי באיכותו, בנישה ובביקוש.

איך להרוויח כסף מאתרי תוכן?

בדרך כלל, הרווח של אתרים מסוג זה מבוסס על פרסומות או איסוף לידים ומכירתם לצד ג'. (בהמשך נראה שיש עוד שיטות מונטיזציה של אתרי תוכן.)

כאשר עובדים בצורה שיטתית, אתרי התוכן יכולים לייצר הכנסה פסיבית לאורך שנים. בשביל להגיע להכנסה משמעותית, חשוב שהאתר יכיל היקף נרחב של מאמרים המותאמים לחיפושים (=מילות מפתח) של גולשים. כשלאתר יש הרבה גולשים (כ 500 – 1000 ליום), ניתן לגשת לשלב המונטיזציה.

מאתרי תוכן ניתן להרוויח כסף בכמה דרכים:

  1. פרסום מודעות Google Adsense
  2. פרסומות Taboola, Outbrain
  3. איסוף לידים ומכירתם לצד ג'
  4. מכירת לינקים
  5. תוכניות שותפות

אתרים גדולים מאוד יכולים להנות משיטות מונטיזציה נוספות:

  1. פרסום מאמרים מקודמים 
  2. פרסום מודעות באנרים ממפרסמים ישירים

קיימות גם דרכים פחות סטנדרטיות:

  1. מכירת מנוי לתוכן בתשלום
  2. הטמעת פיקסלים של גוגל ופייסבוק לצורך איסוף דאטה ופרסום לגולשי האתר וקהל דומה.

איך לבנות אתר תוכן או בלוג באופן עצמאי?

כדי לבנות אתר תוכן מוצלח צריך להשקיע בשני כיוונים עיקריים:

  1. יצירת תוכן איכותי הנותן ערך מוסף לגולש.
  2. קידום האתר ואופטימיזציית תוכן למנועי חיפוש.

מה לגבי החלק הטכני? לרוב, בתחום אתרי התוכן החלק הטכני הוא פחות חשוב. לצורך הקמת אתר תוכן מומלץ להשתמש בוורדפרס ובתבניות מוכנות. לפחות בשלב ראשוני זה מספיק.

אתר הבנוי בוורדפרס מאפשר לנהל ולהעלות תוכן באופן עצמאי ללא צורך במתכנת, וכך מוריד חלק ניכר מההוצאות וכאב הראש הנלווים לפיתוח וניהול אתר.  גם מערכות עם קוד סגור כמו WIX יכולות להתאים למטרה זו.

באתרי תוכן החלק הטכני הוא פחות משמעותי ועיקר הפוקוס צריך להיות על התוכן וקידום האתר. 

מעוניינים לבנות נכס דיגיטלי?
אנו נעזור לכם לבנות נכס דיגיטלי שיניב לכם הכנסה פסיבית לאורך שנים!

מהו תוכן טוב?

איך אפשר לדעת האם התוכן הוא איכותי, והאם המשתמשים וגוגל יאהבו אותו? נסקור את הקריטריונים העיקריים של תוכן טוב.

  • תוכן איכותי המוסיף ערך מוסף לגולש. התוכן צריך להיות בעל ערך ומועיל לגולש. לפני הכתיבה שאלו את עצמכם: מה הגולש רוצה לדעת ולהבין? אילו שאלות מטרידות אותו בנושא זה? יש להרחיב את הנושא בצורה מלאה ככל האפשר לפי הנחיות מפורטות. 
  • ייחודיות. הטקסטים חייבים להיות ייחודיים ובשום פנים ואופן לא משוכפלים מאתרים אחרים. תוכן משוכפל עלול להוביל לסנקציות מגוגל.
  • רלוונטיות לשאילתה. יש להתאים את התוכן למילות המפתח. אם השאילתא היא "איך לפתוח סתימה באופן עצמאי", יש לתת הנחיות מפורטות איך לפתוח סתימה, כי זה מה שהגולש מחפש. לעיתים קרובות כותבי תוכן טועים ובמקום לתת תשובה מדויקת לשאלת הגולש, הם "מסתובבים סביבה" אך לא מדייקים.  במקרה כזה, הגולש קורא את המאמר אך לא יכול למצוא את התשובה לשאלה שלו. אם נחזור לדוגמה הנ"ל, במקום תשובה מפורטת וברורה, הקורא מקבל מידע על סיבות הסתימה, דרכים למניעת סתימות, תמונות יפות אך לא הדרכה ספציפית לגבי השאלה שמעניינת אותו. בכתיבת תוכן שימו לב לענות על הצורך של המשתמש.
  • שפה קלה ותמציתית. שפע מונחים מורכבים ומשפטים ארוכים מקשים על קריאת הטקסט. לא משנה מה קהל היעד שלכם, תמיד זכרו: ככל שהטקסט קל יותר לקריאה, כך גדל הסיכוי שהמשתמש יקרא אותו עד הסוף וישלים את פעולת היעד.
  • אמינות ומומחיות. בשנת 2018, גוגל יצרה אלגוריתם
    E-A-T (Expertise, authority, trust) שנותן העדפה למאמרים שנכתבו ע"י מומחים בתחום. לכן מאמרים שנכתבו ע"י מומחים יקבלו דירוג גבוה יותר בתוצאות חיפוש ממאמרים שנכתבו ע"י כותבי תוכן רגילים.
  • אופטימיזצייה לSEO. כל טקסט שעולה לאוויר חייב לעבור אופטימיזציה בסיסית שכוללת:
    • מילוי תגיות מטא כמו Title ו Description, טקסט אלטרנטיבי לתמונות (Alt) עם הטמעה של מילות מפתח;
    • שימוש במילות LSI ומילים נרדפות;
    • שימוש בכותרות וכותרות משנה H1 – H3;
    • מבנה ברור והגיוני;
    • שימוש ברשימות, טבלאות, ציטוטים ועוד.

מהפכת ה- AI ואיך זה משפיע על אתרי תוכן?

בינה מלאכותית כובשת יותר ויותר רבדים בחיי היום יום שלנו. בתחום של בניית אתרי תוכן הבינה המלאכותית עשתה מהפכה של ממש! כדי ליצור תוכן לא צריך להשקיע זמן בכתיבת מאמרים, אלא מספיק לשלוח בקשה לבינה מלאכותית ובלחיצת כפתור לקבל מאמר מוכן תוך מספר דקות!

עם היווצרות Chat GPT וכלים נוספים ליצירת תוכן מלאכותי, נוצר ויכוח גדול בין אנשי SEO לגבי השאלה מה היחס של גוגל כלפי תוכן שנוצר ע"י הבינה המלאכותית.

נכון להיום (תחילת שנת 2024), נראה שגוגל לא מבחין בין תוכן AI לתוכן שנכתב ע"י כותבים כל עוד הוא נותן ערך מוסף לגולש. חשוב לדעת שכאשר יהיו עדכונים חדשים של גוגל, המצב יכול להשתנות.

אך ברור, שעם הזמן גוגל ייתן עדיפות יותר ויותר לתוכן E-A-T שנכתב ע"י אנשי מקצוע ומבוסס על ניסיון אישי. לסוג תוכן כזה אף תוכנת  AI לא יכולה לתת תחליף. 

מכיוון שכך, אם אתם רוצים לבנות אתר תוכן לטווח ארוך, השקיעו בתוכן איכותי ומקצועי שנכתב ע"י מומחים בתחום. כמובן שתוכן כזה דורש גם השקעה גדולה, וכדאי לשקול את הכדאיות של השקעה כזו. אך המגמה היא ברורה: תוכן של מומחים יהיה תמיד בדירוג גבוה יותר מתוכן שנכתב ע"י כותב תוכן פשוט או ע"י AI. 

ישנם עוד כמה טיפים חשובים ליצירת תוכן מקצועי (E-A-T) :

  • השתמשו בקופסת מחבר כדי להציג מחבר מאמר.
  • בנו עמוד נפרד לכל מחבר עם ביו וקישורים לרשתות החברתיות שלו. 
  • הוסיפו מידע מבוסס על ניסיון אישי.
  • כדאי שמחבר התוכן יופיע באתרים נוספים כמומחה בתחום.

כמה כסף ניתן להרוויח מאתרי תוכן?

הרווח שניתן לקבל מאתרי תוכן תלוי ישירות בכמות הגולשים באתר. לדוגמא, הרווח מ Google Adsense יכול להגיע ל 30₪ – 50₪ לאלף גולשים (תלוי בנישה). זאת אומרת, אם יש לכם אתר עם 1000 גולשים ביום, תוכלו להרוויח בין 30₪ – 50₪ ביום, ז"א 900₪ – 1500₪ לחודש

בחשבון פשוט יוצא שאם יש לכם 10 אתרי תוכן עם כמות גולשים של 1000 גולשים ביום – ניתן בקלות להגיע להכנסה פסיבית טובה בגודל של משכורת ממוצעת בישראל. 

אם אתם מוסיפים עוד ערוצי מונטיזציה נוספים, כמו לידים, תוכניות שותפים, מאמרים מקודמים וכו' – הרווח יגדל בהתאם.

מה השקעה הנדרשת כדי לבנות אתר תוכן?

אתרי תוכן יכולים להוות מקור רווח, אך על מנת להגיע לכך, נדרשת השקעה של משאבים – בין אם זמן או כסף.

עקרונית, ניתן להקים ולנהל אתר תוכן ללא השקעה כספית ישירה, אם בעל האתר כותב את המאמרים בעצמו. עם זאת, כתיבת מאמרים איכותיים דורשת זמן ומאמץ רב.

לחילופין, ניתן להזמין תוכן מכותבי תוכן מקצועיים. העלות למאמר מקצועי נעה בדרך כלל בין 250 ל-500 ש"ח, בהתאם לאיכות ולנושא. בחירה באופציה זו יכולה לחסוך זמן ולאפשר להתמקד בפיתוח האתר וקידומו, אך כרוכה בהוצאה כספית.

כדי לקבוע את כמות המאמרים הנדרשת באתר, יש לבצע תחילה מחקר מילות מפתח ובדיקת כדאיות. לאחר איסוף מילות המפתח וחלוקתן לקבוצות, ניתן להבין כמה מאמרים דרושים כדי לכסות את כל הנישה באופן מקיף, ואילו מהם צפויים להביא תנועה אורגנית משמעותית. צריך להתמקד בהשקעה במאמרים בעלי פוטנציאל למשוך תנועה גבוהה, שכן הם תורמים באופן המהותי ביותר לצמיחת האתר והכנסת כסף מהאינטרנט.

איך לקדם אתר תוכן בגוגל?

קידום אתרים מחולק לשני חלקים עיקריים:

  1. אופטימיזציה פנימית (On page optimization) – עבודה המתבצעת בתוך האתר וכוללת התאמה למילות מפתח, כתיבת תגיות מטא וכו'.
  2. אופטימיזציה חיצונית (Off page optimization) – כוללת עבודה מחוץ לאתר, כמו רכישת לינקים, פרסום ברשתות חברתיות ופורומים.

בשלב ראשון, שמים את הדגש על אופטימיזציה פנימית וכתיבת תוכן איכותי. לרוב זה מספיק כדי לקדם מילות מפתח עם נפח חיפוש נמוך עד בינוני. 

כדי לקדם מילות מפתח עם נפח חיפוש גבוה, יש צורך גם ברכישת לינקים חיצוניים. בשלב זה צריך לפנות לאתרים באותו תחום ולהציע לכתוב עבורם מאמר שבתוכו יהיה לינק שמפנה לאתר שלכם.  

 אם מדובר בנישה מאוד תחרותית, יש צורך להקצות תקציב גם לרכישת לינקים חיצוניים.

תהליך בניית אתר תוכן מקצועי

1. מחקר מילות מפתח

מחקר מילות מפתח הוא בסיס לקידום אורגני של האתר. מחקר מילות מפתח כולל:

  •  איסוף מילות מפתח הקשורות לנישה של האתר באמצעות כלים כמו GoogleAds או keywordtool.io וכלים אחרים
  •  ניקוי מילים לא רלוונטיות.
  • מיון לפי קבוצות. כל קבוצה של מילות מפתח קשורות שווה למאמר אחד בבלוג. 

מחקר מילות מפתח מאפשר לבנות תוכנית מאמרים לאתר ומבנה היררכי נכון. 

2. בניית אסטרטגיית תוכן

אסטרטגיית תוכן מבוססת על מחקר מילות מפתח שנעשה בשלב הראשון. תוכנית תוכן כוללת רשימה של מאמרים שיהיו באתר, מילות מפתח בהתאם למאמר, דרישות לכותבי תוכן ועוד.

לפני כתיבת תוכן מומלץ מאוד לעשות מחקר מתחרים קצר שמטרתו לבדוק מה המינימום הנדרש מהמאמר כדי להגיע לעמוד הראשון בגוגל. בבדיקת המתחרים כדאי לשים לב לכמות התוכן וכותרות המשנה. השאיפה היא ליצור תוכן באיכות שעולה על המתחרים.

מעוניינים לבנות נכס דיגיטלי?
אנו נעזור לכם לבנות נכס דיגיטלי שיניב לכם הכנסה פסיבית לאורך שנים!

3. כתיבת תוכן איכותי

תוכן איכותי נמדד לפי הערך המוסף שהוא תורם לגולש, ועד כמה הוא נותן מענה לשאילתא.

הכניסו את כל המידע הרלוונטי בלנושא כדי שהמאמר יהיה עשיר בנתונים.

חשוב מאוד שהתוכן שיפורסם באתר יהיה ייחודי ולא מועתק מאתרים אחרים. אם המאמר או חלק ממנו כבר מופיע במקום אחר ברשת, זה עלול לגרום להחרמת האתר ע"י גוגל. ייחודיות של התוכן ניתן לבדוק באמצעות כלי https://www.copyscape.com/ .

מידי פעם, יש לרענן תוכן ישן באתר, להוסיף תכנים חדשים ולשמור על מידע עדכני.

4. אופטימיזציית מאמרים

אופטימיזציית מאמרים כוללת הטמעת מילות מפתח בתוך המאמר, שימוש נכון בתגיות מטא (Meta Tags),  מילוי טקסט אלטרנטיבי לתמונות (Alt). כמו כן, כדאי להוציא לינקים פנימיים שיקשרו בין המאמרים בתוך האתר.

5. בניית אתר תוכן

כפי שכבר הזכרנו קודם, לצורך בניית אתר תוכן מומלץ להיעזר במערכת וורדפרס ולהשתמש בתבניות מוכנות ללא צורך בפיתוח קוד. ניתן לקנות תבניות מעולות המסווגות לפי תחומים באתר https://themeforest.net/ . תבנית נוספת ומאוד פופולרית לבלוג נקראת Astra.

לבנות אתר פשוט ניתן גם באופן אצמעי, אך אם ברצונכם לפתח אתר מקצועי יותרף מומלץ לפנות לבונה אתרים וורדפרס.

6. הכנה טכנית לקידום האתר

כדי שגוגל יסרוק את האתר בצורה תקינה יש לעשות מספר פעולות  טכניות באתר:

  1. ליצור מפת אתר XML
  2. להוסיף את האתר ל Google Search Console ולשלוח את מפת האתר לסריקה;
  3. ליצור קובץ robot.txt ולחסום מאינדוקס תיקיות ועמודים לא רלוונטיים באתר;
  4. לדאוג למהירות טעינה סבירה.

החזרת גולשים לאתר

מומלץ לבעלי אתרי תוכן להשקיע במאמצים להחזיר גולשים לאתר באופן קבוע. אחת הדרכים היעילות לכך היא דיוור אלקטרוני (ניוזלטרים), שמאפשר לשלוח עדכונים עם תוכן חדש ישירות למנויים, ובכך לשמור על קשר עם הקהל.

בנוסף, כדאי גם לשקול להפוך אתר לאפליקציה, שתאפשר לשלוח התראות עם תוכן חדש (פושים) בזמן אמת.

כמו כן, מומלץ לפרסם מאמרים באופן עקבי ברשתות החברתיות, מה שיכול להגדיל את החשיפה לאתר ולהוביל תנועה חוזרת.

אפשר גם לשלב תוכן אינטראקטיבי, כמו סקרים, תחרויות, ודיונים פתוחים בתגובות, שמעודדים מעורבות פעילה של הקהל וכניסה חוזרת של הקהל לאתר.

לסיכום

אתרי תוכן יכולים ליצור הכנסה פסיבית לאורך תקופה ארוכה. כדי לעשות זאת נכון צריך להתמצא ב SEO ולהתאים את האתר לדרישות של גוגל. 

בארץ, התחרות בתחום אתרי התוכן עדיין נמוכה יחסית. אבל בגלל אוכלוסיה הקטנה, גם ההכנסות אינן גבוהות. לעומת זאת בחו"ל קיימת תחרות גבוהה אבל ההכנסות גבוהות יותר. 

גם בשנת 2024 אתרי תוכן עדיין מהווים הזדמנות לנכס דיגיטלי מכניס רווחים. יחד עם זאת, רף הכניסה לתחום עולה ולכן צריך להשקיע יותר בתוכן איכותי ולשאוף לתוכן ייחודי ומקצועי שנכתב ע"י מומחים.